Mina rättigheter

Obesitas är en kronisk komplex sjukdom och oavsett hur gammal du är har du rättigheter som patienter. Vi vet att patienter med obesitas bemötts sämre i kontakt med vården, inte har samma rättigheter till vård och behandling som många andra patienter med kroniska sjukdomar har. Här nedan får du lite information om vad du har för rättigheter och vad du kan kräva samt vart du kan vända dig om du inte får rätt vård och behandling. Som medlem i Obesitas Sverige får du tillgång till fler guider och information om dina rättigheter. Som patientorgansation är vi beroende av betalande medlemmar för att fortsätta kunna bedriva frågor som gör att du som patienter får rätt till vård och behandling. 

Du har rätt till ett gott bemötande

I Hälso- och sjukvårdslagen står att “vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet”. Vården ska också “bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet”.

Ett gott bemötande är viktigt för att du ska få en god vård. Det handlar alltså om mer än att ett dåligt bemötande kan kännas jobbigt och göra dig ledsen. Det handlar om vilken tillit du har till vården och hur delaktig du kan vara i din vård, vilket påverkar vårdresultatet. 

Som patient har du också rätt att inte bli diskriminerad utifrån kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Detta framgår av Diskrimineringslagen.

Du har rätt till information och delaktighet

Vården ska så långt som möjligt utföras och genomföras i samråd med dig. Du har rätt att vara delaktig i din vård. Som patient har du unik kunskap om dig själv och dina behov. Din delaktighet leder därför till att vården du får blir av bättre kvalitet.

Rätt till vård och behandling för obesitas

Den vård som du erbjuds ska “stå i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet”, enligt Patientlagen. Ett annat ord för detta är att vården ska vara evidensbaserad. Det betyder att det ska finnas vetenskapligt stöd för att vården fungerar.

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för obesitasvård rekommenderar tre former av evidensbaserad behandling för obesitas, läs mer om vilka behandlingar som rekommenderas här 

Vilken behandling som passar bäst varierar mellan patienter. Det är individuellt. Du bör få information om alla former av behandling som din vårdgivare anser kan vara aktuella för dig.

Tystnadsplikt och sekretess

Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården arbetar utifrån tystnadsplikt och sekretess. Det betyder att de inte får lämna ut information om dig utan ditt godkännande.

Din journal

Du har rätt att läsa din journal. Det är vårdgivaren som ansvarar för vad som står i journalen. Om du anser att något som står i din journal är felaktigt kan du begära att vårdgivaren rättar uppgiften. Vårdgivaren kan då göra ändringar eller skriva in kompletterande kommentarer.

Du har rätt att välja var du vill söka vård

Som patient har du rätt att välja var du vill söka vård. Du får lista dig på vilken vårdcentral du vill. Om du inte är nöjd med din vårdcentral har du alltså rätt att söka dig till en annan vårdcentral. Du har också rätt till en fast läkarkontakt. På obesitasvard.se kan du söka vart din obesitasvård finns i just din region. 

obesitasvard.se

Vi har skapat den kostnadsfria webbtjänsten obesitasvard.se för att möta den ökade efterfrågan från patienter med obesitas i Sverige. Det är många som upplever svårigheter med att hitta rätt mottagning och behandling. Därför har vi utvecklat denna gratistjänst, där du enkelt kan hitta vårdmottagningar för obesitasbehandling. Du väljer enkelt region och om du söker barn- eller vuxenmottagning. Därefter får du en översikt över tillgängliga mottagningar i din region.

obesitasvard.se

Vårdgaranti

Hur länge du ska behöva vänta på att få kontakt med vården styrs av vårdgarantin. För den nationella vårdgarantin gäller detta:

  • Du ska få kontakt med primärvården (din vårdcentral) samma dag som du söker kontakt.
  • Du ska få en medicinsk bedömning inom tre arbetsdagar
  • Du ska få komma på besök på en specialistmottagning (till exempel obesitasmottagning) inom 90 dagar från att mottagningen har tagit emot remissen
  • Du ska få behandling inom 90 dagar från att beslutet om behandling fattats

Vad kan du göra om du är missnöjd?

Om du är missnöjd med din vård, vänd dig i första hand till din behandlare, till exempel din läkare. Du kan också vända dig till ledningen på vårdenheten.

I varje region finns Patientnämnden, som är fristående och opartisk. De kan informera dig om dina rättigheter och ge dig stöd i att framföra ditt missnöje med vården. Patientnämnden gör inga egna medicinska bedömningar och kan inte ta ställning till om din vårdgivare har gjort rätt eller fel. De finns där för att informera, reda ut och förklara. Som medlem i Obesitas Sverige kan du få mer information, guidning och stöd i hur du gör när du är missnöjd över din vård. 



För mer information och stöd

Som medlem i Obesitas Sverige kan du som patient få mer stöd och information om dina rättigheter, du får tillgång till guider som kan vara hjälp för dig när du ska söka vård eller är missnöjd över din vård. Du får även tillgång till vår merkostnadsguide för att förstå hur du kan söka merkostnadsersättning vid läkemedelbehandling. Bli medlem redan nu och få tillgång till mycket mer information, material och stöd. 

Bli medlem - klicka här