Utbildning – Förskola

Case 1

Förskolan Katten består av tre avdelningar med åldersintegrerade grupper. Katten har brett upptagningsområde och såväl barn som personal kommer från olika kulturella bakgrunder. På förskolan finns ett flertal barn med övervikt samt något enstaka barn som har utvecklat obesitas/fetma.

Vid APT uppstår en diskussion bland personalen om hur de ska hantera barnens matlust och några menar att kulturella skillnader påverkar synen på mat. Förskolläraren Soraya är starkt drivande i att alla barn ska få äta sig mätta och låter barnen själva lägga upp maten, eftersom hon menar att det är en del i deras lärande. Sorayas kollega Lena är mer restriktiv i sin syn och vill att måltiden ska begränsas till en portion per barn. Lena låter det barn som vill ha mer mat att välja något grönt och brukar också prata med barnen om att mycket mat i magen gör magen tjock men att grönsaker är nyttiga. Soraya och Lenas kollega Hang tycker istället att det viktigaste är att barnen är glada och vill skapa en lugn matsituation utan stress och konflikter. Hang anser att barnen slutar äta när de känner sig mätta. Vid varje bord råder olika regler, beroende på vilken pedagog som sitter var.

Reflektion

Hur tror du att barnen upplever matsituationen? Hur påverkar vår kultur vårt sätt att äta och se på mat? Vilket bord bör ett barn med övervikt och obesitas/fetma sitta vid?

Anteckna gärna dina reflektioner. Vänta med att läsa efterföljande text till du är klar med din egen reflektion. 

Tips

Vi på HOBS möter ofta personal inom förskolan som vittnar om svårigheter kring matsituationen. Många pedagoger upplever också utmaningar i förhållande till kulturella skillnader, både bland barn och pedagoger. Några tips kan vara:

1. Se till att all personal på förskolan är så samstämmig som möjligt. Utgå från barnens bästa, lämna era egna personliga erfarenheter och åsikter vid sidan av. Utarbeta en gemensam strategi så att barnen får samma bemötande oavsett vem de vänder sig till. Involvera om möjligt även kökspersonalen och om ni behöver stöd utifrån, prova att kontakta BVC eller dietist. Vi ser att samverkan mellan förskolan och professionen har positiva effekter. 

2. Ett barn i förskoleålder är för litet för att själv kunna ta ansvar för sitt matintag. Små barn kan heller inte se att de i förhållande till andra äter mer, eller för mycket. Därför är det ditt ansvar som pedagog att reglera barnets intag av mat. Detta gäller naturligtvis alla barn men i synnerhet barn med övervikt och obesitas/fetma som behöver extra hjälp och stöd. Ett barn i förskoleålder får hela 70 % av sitt matintag på förskolan, därför spelar det stor roll att ni som pedagoger är aktiva.

Nu kan du gå vidare till nästa case, tryck på flik 4 i menyn.