Utbildning – Förskola

Case 2

Ali som är fem år är större än andra jämngamla barn. Vid lunchen på förskolan är han väldigt selektiv med maten och äter inte särskilt mycket, men om det serveras pasta som är hans favoriträtt äter han gärna två portioner och ber om en tredje. Vid mellanmålet äter han två smörgåsar och hade gärna ätit mer om inte personalen sagt stopp. På senare tid har personalen noterat att Ali inte orkar rör sig som sina jämngamla kompisar och att han har svårigheter med grovmotoriken. Vid samlingarna har han svårt att koncentrera sig och tappar fort humöret i konflikter med andra barn.

Alis föräldrar och storebror är normalviktiga men storebror har ofta med sig energidryck eller godis vid hämtning och lämning som han låter Ali smaka. Personalen har vid upprepade tillfällen påtalat för storebror att de inte får äta eller dricka medtagen mat på förskolan och att energidryck är till för vuxna.

Reflektion

Hur tror du att Alis hälsa ser ut? Tror du att maten på förskolan eller maten hemma är den huvudsakliga orsaken till att Ali blivit större? Hur långt sträcker sig personalens ansvar gällande Alis vikt?

Anteckna gärna dina reflektioner. Vänta med att läsa efterföljande text till du är klar med din egen reflektion. 

Tips

Matsituationen kan ibland vara väldigt komplex och vi vet att många pedagoger känner osäkerhet kring sin egen roll i förhållande till barnets matintag. Fundera gärna på följande insatser:

1. Plocka in maten som en naturlig del i utvecklingssamtalet. Lyft upp matsituationen som vilken annan del som helst av barnets dag på förskolan, genom att se det som en lärsituation. Fråga gärna föräldrarna hur det fungerar kring mat hemma, äter barnet selektivt där? Känn av föräldrarna och fråga om det finns något som de önskar hjälp eller stöd med. En god idé brukar vara att hålla en löpande dialog och om möjligt ha en gemensam strategi för barnet både i hemmet och på förskolan när det gäller matsituationen.

2. Ta ett gemensamt tag er pedagoger emellan och se till att ni överenskommer hur ni ska hjälpa barnet framåt. Eftersom uppemot 70 % av barnets matintag sker på förskolan har ni som personal ett viktigt ansvar under barnets tid i verksamheten. Fundera på vad barnet äter och när. 

3. Prata med föräldrarna om förskolans policy kring mat vid lämning och hämtning. Sätt upp information i kapprummet som är synlig för alla, en sådan lapp kan underlätta både för ordinarie personal och vikarier som kan hänvisa till informationen istället för att gå in i obekväma diskussioner med föräldrar.

Nu är du klar med andra caset, gå vidare till det tredje och sista genom att klicka på flik 5 i menyn. Bra jobbat!